واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی عامل تحول در خدمات پس از فروش است

دولت در زمینه حل مشکلات خدمات پس از فروش و گارانتی به مجلس لایحه ارائه کند
29 نوامبر, 2009
دومین کنفرانس ملی راهکارهای توسعه خدمات پس از فروش و گارانتی در ایران
23 اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود: دومین کنفرانس ملی راهکارهای توسعه خدمات پس از فروش و گارانتی در ایران
9 ژانویه, 2010
شهریار طاهرپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگوبا شوراي اطلاع رساني كنفرانس گارانتی و خدمات پس از فروش گفت: در کشور ما خدمات پس از فروش نسبت به کالاهای گوناگون متفاوت است و برای بحث در مورد خدمات پس از فروش نمی توان خدمات پس از فروش در حوزه تلفن همراه را با خودرو مقایسه کرد ، با این وجود خدمات پس از فروش در ایران بر اساس استاندارهای سایر کشورها صورت نمی پذیرد.
وی یکی از اصول خدمات پس از فروش و گارانتی را جبران خسارت های خریدار ، تعویض رایگان قطعات و آسایش خریدار هنگام تعمیر کالای خریداری شد ه دانست که تمامی این موارد در کشور مابه صورت بسیار محدود مشاهده  می شود.
وی در خصوص نقش و جایگاه گارانتی در ایران  گفت: خدمات پس از فروش و گارانتی در کشور ما بسیار ضعیف مانده است و تاکنون نتوانسته درجایگاه خود قرار گیرد اما در سال های اخیر شاهد پیشرفت های چشمگیری در این حوزه بوده ایم که نمی توان آنرا نادیده گرفت.
طاهرپور اضافه کرد:برای پی بردن به ضعف خدمات پس از فروش و گارانتی می توان به خرید کالا در کشور اشاره کرد همه ما در سطح شهر و در فروشگاه های مختلف شاهد تابلویی با عنوان.” جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود” هستیم که به نوعی کاملا واضح به معنای نادیده گرفتن و نقص حقوق مصرف کنندگان است و این نوشته که شاید همه ما به سادگی از کنار آن عبور می کنیم نیز از ضعف کشور در خدمات پس از فروش و گارانتی نشات می گیرد .
وی افزود : در کشور ما مصرف کنندگان برای دریافت امکانات بهتر و مناسب تر موظف به پرداخت وجهی می باشند و حال اینکه اگر شاهد بازخرد مناسب از سوی تولید کننده و امکان تعویض آن محصول فراهم نباشد ،اعتماد مصرف کننده به تولید کننده کم و کمتر می شود در حالی که بحث خدمات پس از فروش این اعتماد را به مخاطب در خرید کالا می دهد و متاسفانه تمامی این عوامل موید دوری ما از بحث گارانتی می باشد یعنی با وجود تلاش های صورت گرفته به منظور از بین بردن این قبیل مشکلات ، هنوز هم از استاندارد های جهانی در این حوزه دور هستیم
وی افزود:با ایجاد رقابت بین تولید کنندگان،وارد کنندگان و شرکت های خدمات پس از فروش می توان آنها را اجبار  به تولید کالاهای مرغوب تر کرد و گوشه ای از مشکلات خدمات پس از فروش را حل نمود.
وی یادآور شد : برای ایجاد فرهنگ مشتری مداری ، قبل از هر چیز باید از مردم شروع کنیم  و کانون اصلی فرهنگ سازی باید در مدارس پایه ریزی کنیم، ما باید قبل از هر اقدامی مقوله سود کوتاه مدت با سود بلند مدت را در کشور فرهنگ سازی کنیم و از طرفی باید مردم را ترغیب به خرید کالاهایی با گارانتی و خدمات پس از فروش کنیم تا این حوزه علاوه بر دولت توسط خود مردم تقویت شود.
وی افزود: در قوانین و مقررات حمایت از مصرف کننده ها کمبودی حس نمی شود و اگر مشکلی نیز وجود دارد از ضعف در اجرای قوانین است.
طاهرپور در پاسخ به سئوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه با وجود اینکه ضعف در قوانین نداریم پس چراشاهد خدمات پس از فروش و گارانتی در ایران از استاندارد های جهانی هستیم ، گفت:عمده مشکل ما در اجرای قوانین است ،اگر نظارت ها به صورت دقیق تر صورت گیرد این مشکلات برطرف خواهد شد.
وی یکی دیگر از علل ضعف خدمات پس از فروش و گارانتی را دولتی بودن بخش عمده ای از اقتصاد ایران دانست و افزود: در حال حاضر تنها 10 درصد اقتصاد به بخش خصوصی واگذار شده است ودر صورتی که بخش اعظمی از اقتصاد کشور به بخش خصوصی واگذار شود تغییر و تحولات اساسی در بهبود کیفیت و خدمات صورت می گیرد اما نباید فراموش کرد که  از ورود کالاهای قاچاق به کشور نیز باید جلوگیری شود زیرا این کار ، زیان جبران ناپذیری به خدمات پس از فروش و گارانتی کشور وارد می کند.
در بازار ، کالاهای وارداتی که از خدمات پس از فروش و گارانتی مطلوبی برخوردار نیستند نه تنها به اقتصاد کشور بلکه به بازار  خدمات پس از فروش و گارانتی نیز آسیب های جبران ناپذیری وارد می کند.
وی افزود:برای جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق در مجلس شورای اسلامی قانون مالیات بر ارزش افزوده تصویب شد که به وارد کننده و فروشنده کمک می کند تا سود دراز مدت را بر سود کوتاه مدت ترجیح دهند .
وی خدمات پس از فروش را شامل  خدمات و مزایایی که در بلند مدت به خریدار یک جنس خاص اعطا می شود و گارانتی را تعویض جنس معیوب پس از مدت زمان معین معرفی کرد.
طاهر پور ، برگزاری این گونه کنفرانس ها را در معرفی نحوه ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی مطلوب ، راه حلی برای پیدا کردن مشکلات در اجرای قوانین ، فرهنگ سازی ، گسترش خدمات پس از فروش برای همه اجناس و معرفی شرکت های برتر در ارائه خدمات پس از فروش
معرفی کرد و افزود : استمرار در برگزاری این کنفرانس ها در فرهنگ سازی این مهم نقش بسزایی را ایفا می کند .
وی یکی از مهمترین دستاورد های این کنفرانس  را بحث صداقت در تبلیغات و خارج کردن تبلیغات از حالت مستقیم دانست و افزود : موضوعی که مشتری را جذب خرید یک محصول می کند شاید در نگاه اول جنس مدل،مارک و …. باشد اما در دراز مدت تنها معیار ها صداقت وخدمات پس از فروش آن کالا است که مشتری را برای مدت طولانی راضی نگه داشته و یا جذب می کند.