اعتمادسازی مهمترین دغدغه در خدمات پس از فروش است

تصاویر ششمین دوره کنفرانس
۵ تیر, ۱۳۹۳
هرکالایی که تولید یا وارد کشور می شود باید گارانتی داشته باشد
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۴

اعتمادسازی را  باید به عنوان مهمترین دغدغه  در حوزه گارانتی و خدمات پس از فروش کشور در نظر گرفت و به عنوان یک اصل باید  به آن توجه داشت.

محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ستاد خبری هفتمین کنفرانس ملی راهکارهای توسعه خدمات پس از فروش و پشتیبانی در ایران با بیان این مطلب افزود: سیاست های اقتصادی در حوزه خدمات پس از فروش در ایران در سالهای گذشته شکست خورده و این مسئله باعث اعتماد زدایی از مردم شده است. مردم دیگر به شرکتهای گارانتی و خدمات پس از فروش اعتماد ندارند و تلاش می کنند تا خودشان را درگیر این شرکتها نکنند در صورتی که خدمات پس از فروش حق آنان است و برای برطرف شدن این اعتمادزدایی باید کاری کنیم .

 

عضو فراکسیون حمایت از حقوق مصرف کنندگان  تصریح کرد: هیچ مرجع مشخصی برای پیگیری شکایات و نارضایتی های مردم از شرکتهای خدمات پس از فروش وجود ندارد . بنابراین شرکت های خدمات پس از فروش بدون هیچ نظارت مشخص و هرطور که بخواهند کار می کنند . هم اکنون در حال پیگیری و بررسی این مسئله در مجلس شورای اسلامی هستیم تا مرجعی را برای رسیدگی به مشکلات مردم در این خصوص باشد.     

جوکار ادامه داد: اعلام یک مرجع پاسخگو را برای خود یک فریضه می دانیم و امیدواریم با وجود یک  نهاد و سازمان ثالث در بین شرکت های خدمات پس از فروش و مصرف کنندگان کمک بزرگی به اقتصاد کشور صورت شود.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی وضعیت احترام به حقوق مصرف کنندگان در کشور را مناسب ندانست و تصریح کرد: باید به مشتریان آموزش دهیم تا هرکالایی را که می خواهند تهیه کنند آگاهانه باشد . بسیاری از خریدها براساس نیاز نیست و یا مشتری به کالای مناسب نیاز خودش نمی رسد که این نقصی برای سیستم بازار ما محسوب می شود. در بسیاری از موارد مشتریان حقوقشان را نمی دانند و یا بازار توانایی و خواست واگذاری این حقوق را به مشتری ندارد و باید مشتری خودش حقش را طلب بکند.  

محمد صالح جوکار داد: برای خرید آگاهانه بهتر است بروشورهایی تهیه شده و در دست مشتری قرار گیرد تا آنها بتوانند آگاهانه کالای مورد نیازشان را براساس نیاز واقعی و رعایت حقوقشان تهیه کنند. یکسری از شرکت ها و برندها اینگونه بروشور ها را تهیه و بدست مشتریان می دهند که باید این روش سراسری و به یک سنت درآید . دولت هم می تواند در این مسیر بروشورهایی تهیه کرده و یا حمایت های لازم را برای تهیه اینگونه بروشورها بعمل در آورد.

عضو فراکسیون حمایت از حقوق مصرف کنندگان  درخصوص راهکارهای برطرف سازی مشکلات خدمات پس از فروش در کشور گفت: باید اعتماد از دست رفته مردم به شرکت های خمات پس از فروش و گارانتی برگردد. در این راستا ابتدا باید قوانین محکم و مفیدی وضع گردد، سپس این شرکت ها با نظارتی که به آنها می شود ملزم به رعایت قوانین شوند و با درنظر گرفتن نهادی برای رفع شکایات و اختلافات  مشتریان به این شرکت ها اعتماد کنند. با گذشت زمان می توان انتظار داشت که اعتماد از دست رفته به این شرکت های خدمات پس از فروش و گارانتی باز گردد و این مسیر کارآمدترین مسیر برای برطرف سازی مشکلات خدمات پس از فروش در کشور است.

جوکار تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات خدمات پس از فروش ناشی از آشفتگی بازار داخلی است.  در فضای کنونی بازار ایران بسیاری از شرکت های خارجی نیز از این آشفتگی استفاده کرده و به اصول خدمات پس از فروش پایبند نیستند و این بدیل عدم نظارت و خلاء قانونیست. باید در این رابطه نیز محکمتر و  حساس تر عمل کنیم.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی درخصوص ویژگی یک خدمات پس از فروش خوب گفت: مهمترین ویژگی یک خدمات پس از فروش، قابل اعتماد بودن آن شرکت خدمات پس از فروش به تمامی تعهداتش  بدون هیچ بهانه و کاستی است اگر یک مشتری مطمئن باشد که گارانتی روی کالای خریداری شده اش  تمامی تعهداتش را بدون بهانه گیری و کاستی و در کمترین زمان انجام می دهد مشتری هم از خریدش بسیار راضی تر خواهد بود. بنابراین از آنطرف هم بازار رونق بیشتری می گیرد.