هرکالایی که تولید یا وارد کشور می شود باید گارانتی داشته باشد

اعتمادسازی مهمترین دغدغه در خدمات پس از فروش است
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۴
آموزش باید از تولید کننده آغاز شود
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۴

خدمات پس از فروش یعنی اگر جنسی خریداری و خراب شد کسی باشد که پاسخگو باشد .

عباس سماواتی رئیس اتحادیه لاستیک، روغن، فیلترسازان، فیلتر فروشان و پنچرگیران تهران در گفتگو با ستاد خبری هفتمین کنفرانس ملی راهکارهای توسعه خدمات پس از فروش و پشتیبانی در ایران با بیان مطلب فوق افزود: مشکل ما بیشتر درزمینه خدمات پس از فروش مربوط به کالا های وارداتی است . در تولید داخلی خدمات پس از فروش داریم. عده ای هم هستند که شفاف کار می کنند ولی درمورد واردات بدلیل تحریم ها و اینکه از طرف دولت بررسی لازم صورت نمی گیرد، ما بسیار دچار مشکل می شویم. وی ادامه داد: ترخیص کار با اسم خودش کالا وارد می کند، بنابراین آن کالا خدمات پس از فروش ندارد و کیفیت آن هم بد است. اگر به مصرف کننده خسارت وارد شود کسی پاسخگو نیست زیرا اتحادیه نمی داند این کالای وارداتی را چه کسی آورده ، متاسفانه برخی تجار نیز به خاطر مالیات و ۹ درصد ارزش افزوده ، کالاها را به نام خودشان وارد نمی کنند.

 

 رئیس اتحادیه لاستیک و روغن افزود: این وضعیت در حالی است که در انبارها بسیاری روغن و لاستیک وارداتی بدون فاکتور و اسم انبار گشته و معلوم نیست از سوی چه کسی سفارش داده شده است . ورود اینگونه کالاها به بازار خسارت سنگینی به مصرف کننده وارد می کند و نتیجه ای هم در بازار داخل حاصل نمی شود . بنابراین دولت باید برنامه ریزی کند هر کالایی که از گمرک وارد می شود با نام وارد کننده تخصصی و معتبر همان کالا وارد شود و این واردات از یک گمرک صورت گیرد. اگر اتحادیه از ورود هر کالایی آگاه باشد، بهتر می توان جلوی کالاهای قاچاق را گرفت. دست دولت هم برای برخورد و شناسایی قاچاقچیان کالا بازتر می شود.

عباس سماواتی ارتباط نزدیک دولت را با تجار و کسبه قدیمی هر صنف مهم دانست و افزود: دولت باید با کسبه بازار مشورت کند و قبل از تصویب هر قانونی با اتحادیه اصناف هماهنگ باشند. با این کار ما در زمینه تولید و توزیع کالا و قاچاق کالا کمتر دچار مشکل می شویم. در حال حاضر نیز کالاهای قاچاق با نام های مجهول وارد کشور می شوند که پس از ترخیص کالا فرد خاطی کارت بازرگانی جعلی را پاره کرده تا شناسایی نشود. پس کالا نه حساب و کتابی دارد و نه خدمات پس از فروشی بنابراین اینطور حق دولت را نمی دهد.

وی ادامه داد: این مشکلات برای اصناف قابل جبران نیست و واحدهای صنفی  ضرر و زیان می بینند. بنابراین سازمان ها و نهادها و ارگانهای مربوطه نظر اتحادیه ها را هم بپرسند تا زمانی که با اهل فن به مذاکره  و جلسه نداشته باشند ، مشکل حل نمی شود.

رئیس اتحادیه لاستیک، روغن  تهران در ادامه گفت : چرا باید کسبه ورشکست شوند، مشکلات دارایی باید در این رابطه حل شوند تا اصناف در کوتاه مدت ورشکست نشوند و اینگونه نباشد که سیصد نفر جلوی اتحادیه تجمع کنند که می خواهیم مغازه های خود را ببندیم. چگونه باید جواب این افراد را داد و تمام این خسارت را مصرف کننده می بیند. یک مصرف کننده می خواهد کالایی تهیه کند با کیفیت بالا و خدمات خوب تا نیاز خانواده خود را تامین کند ولی با اجناس بدون استاندارد و بی کیفیت روبرو می شود. حالا او باید به کجا شکایت کند و چه کسی با این افراد برخورد کند. کدام نهاد پاسخگو است. در آب گل آلود همه می توانند ماهی بگیرند اما آنچه مهم است شفاف سازی است.

عباس سماواتی با بیان اینکه هیچ سازمان یا نهادی نیست که از حقوق اصناف و مصرف کننده حمایت کافی را انجام دهد گفت : اتحادیه ها خیلی پیش پا افتاده رفتار می کنند و تا زمانی که مشکلات رفع نشود همین آش و همین کاسه است و در نهایت ورشکستگی همه کسبه را به دنبال دارد و باز تاکید می کنم که خسارت اصلی به مصرف کننده وارد می شود. پس مسئولان ! اگر دلتان برای مصرف کننده می سوزد باید به اتحادیه ها نزدیک شده و حرفشان را بشنوید و در نهایت راهکار کارآمدی برای رفع مشکلات ارائه دهید.

رئیس اتحادیه لاستیک، روغن  تهران با ابراز ناراحتی از وجود سودجویانی که همچنان به کسب سود از راه های نادرست می پردازند گفت : روغن هایی که با برچسب خارجی وارد می شوند اکثرا بی کیفیت و روغن سوخته است . بعضا متاسفانه لاستیک درجه ۲ داخلی را درجه ۱ می کنند و بسیارموارد دیگر که سبب شکایت و مشکلات عدیده برای مشتریان می شود. در چنین فضای بوجود آمده ای وجود نهادی که پاسخگو باشد لازم و ضروری است. در مرحله بعد این سوال پیش می آید که اصلا با چه کسی می شود به عنوان خاطی برخورد کرد و چطور می توان را شناسایی کرد. 

سماواتی با بیان اینکه هر کالایی که تولید یا وارد می شود باید خدمات پس از فروش داشته باشد اظهار داشت: خدمات پس از فروش یعنی اگرکالایی خریداری شد و خراب بود کسی باشد که پاسخگو باشد و این قطعه را درست  یا خسارت آن را بپردازد. افرادی باید باشند برای کارشناسی کالا تا خسارت ها را معلوم کنند الان تمام اصناف از نداشتن پشتیبانی کالایشان رنج می برند.

رئیس اتحادیه لاستیک و روغن افزود: مملکت ما باید روز به روز پیشرفت و ترقی داشته باشد. ما مملکت خود را دوست داریم و برای پیشبرد اهدافش تلاش می کنیم اما برخی افراد با واسطه گری و دلالی به اقتصاد کشور لطمات جبران ناپذیری می زنند که این موضوع برای ما بسیار ناراحت کننده و رنج آور است.

سماواتی گفت : اینگونه نباشد که کسبه ای هر گونه تخلف و تقلبی بکند ، دروغ بگوید و حق مردم را اجحاف کند به صرف اینکه شرایط بد است و نمی خواهد پیش زن و بچه اش خجالت بکشد. باید کسبه با توکل و ایمان و البته حمایت و پشتیبانی مسئولین به مردم نهایت خدمت را برساند.

وی در پایان از مسئولین خواست با نهادها و اتحادیه ها مذاکره و همکاری لازم داشته باشند.