آموزش باید از تولید کننده آغاز شود

هرکالایی که تولید یا وارد کشور می شود باید گارانتی داشته باشد
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۴
خدمات پس از فروش از خرید کالا مهمتر است
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۴

قبل از اینکه به فکر آموزش مشتری باشیم باید به تولید کننده آموزش داد تا کالاهای کیفی با قیمت مناسب ارائه دهد. تولید کالاهایی با کیفیت مناسب  قطعا” آغاز چرخه سالم اقتصادی در کشور است .

سید محمد حسین میرمحمدی نماینده مردم طالقان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ستاد خبری هفتمین کنفرانس ملی راهکارهای توسعه خدمات پس از فروش و پشتیبانی در ایران با بیان این مطلب افزود:  کالاهایی که برای مصرف کننده تهیه می شود باید برمبنای نیاز آنان باشد و خارج از نیاز و خواست مشتری نباشد. بخشی مهمی از کارکرد خدمات پس از فروش آن است که می تواند مکمل کالا باشد وبدون آن کالا ناقص است. خدمات پس از فروش کمک به ارتباط دوطرفه  بین مصرف کننده و تولید کننده است و به بهبود این ارتباط می پردازد تا ایرادهای یک کالا را کشف و برطرف شود.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درخصوص جایگاه مشتری مداری در چرخه اقتصادی کشور اظهار داشت: مشتری مداری در ایران هنوز جایگاه مناسب خود را ندارد و آنهایی که ادعای رعایت حقوق مشتری را می کنند به تابلو و شعار و بنر بسنده می کنند ولی در عمل باید دید چقدر این موضوع تحقق پیدا می کند. البته ادعای “همیشه حق با مشتری است” بصورت تابلو و بنر بر روی دیوار خوب است ولی کافی نیست. باید دید بطور عملی چقدر این حق به مشتری داده می شود.

نماینده مردم طالقان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: موجود بودن شبکه ای مناسب که به تولید کننده و مصرف کننده آموزش بدهد تا خریدی آگاهانه و صحیح انجام شود ، یک راهکار است. وقتی محصولی تولید می شود و نیاز مشتری سبب خرید آن می شود، تصور می شود که همه چیز خوب است و نیاز مشتری بصورت صحیحی برطرف شده است. اما شاهد آن هستیم که بجز موارد استثنایی مشتری با محصولش و تولید کننده دچار مشکلات می شود. بنابراین مشتری پس از خریدش بصورت دائم با شبکه های تولید کالا درگیر است تا مشکلات خرید کالایش رفع گردد.

وی سیاست های حاکم بر بازار وتولید را نامناسب و ناکارآمد دانست و افزود: هر چه محصولمان ناقص تر باشد خدمات پس از فروش بیشتری باید ارائه شود. بنابراین عمر محصولات باید به گونه ای باشد که شامل خدمات پس از فروش شود و این کار نیاز به یک کار کارشناسی شده دارد. برای برگشت اعتماد مشتری به بازار و تولید کنندگان، محصولات ما باید بصورت کیفی ارائه شوند و در همه حال این ارتباط با مشتری باید برقرار باشد تا با انجام خدمات پس از فروش مناسب نگاه مشتری به کالاهای تولیدی بهتر شود.

سید محمد حسین میرمحمدی درخصوص نقش آموزش در زنجیره تولید اظهار داشت: قبل از اینکه چیزی به مشتری آموزش دهیم ، این تولید کننده است که باید به آن آموزش داده شود تا اجناس کیفی با قیمت مناسب به مصرف کننده ارائه دهد، زیرا اگر اینکار صورت گیرد دیگر نیازی به آموزش مشتری نیست. مشتری براساس عقل و نیاز خودش با مشورت و یا کارشناسی، محصول و کالایی که باید خریداری کند را می خرد . پس این تولید کننده است که نیاز به آموزش دارد تا در این ارتباط چگونه رفتار کند که مشتری به آن و خرید کالای آنان توجه ویژه نشان دهد.

وی ادامه داد: قطعه سازان هم بخشی از تولید را انجام می دهند وقتی ما متوجه می شویم که مشتری همیشه بر روی یک قطعه خاص در کالایی مشکل دارد، پس باید به رفع مشکل آن قطعه خاص بپردازیم و به سویی حرکت کنیم که تولیداتمان ، تولیداتی باشند که درنهایت محصول نهایی را بصورت یک کالای خوب معرفی کنند. بنابراین قطعه سازان نقش مهمی در زنجیره تولید و خدمات پس از فروش را ایفا می کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با اقدامات صورت گرفته شده در مجلس شورای اسلامی ایران گفت: به هر حال اگر بخواهیم صادراتمان بیشتر شود و از لحاظ درآمدی، صادرات ما جای فروش نفت را بگیرد حتما” باید به خدمات پس از فروش کالا ها از جهت استاندارد بودن و پشتیبانی توجه ویژه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در ارتباط با کشورهای همسایه که از لحاظ موقعیت جغرافیایی ، فرهنگ و آداب و رسوم به ما نزدیک هستند، این موضوع باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا خدمات پس از فروش ما در قبال خدمات بنگاه های مشابه برتر باشد. البته این موضوع توجه مشتری داخلی را هم به سمت کالاهای داخلی ما بیشتر جلب می کند در حالی که او مطمئن به ارائه خدمات پس از فروش مناسب باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مردم به گارانتی اعتماد و کالا را خریداری می کنند و اگر کالایی گارانتی نداشته باشد معمولا” خریداری نمی شود. حال چه کنیم گارانتی به معنای واقعی خود انجام پذیرد.

نماینده مردم طالقان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت: برای انجام گارانتی مناسب باید مسئولانه عمل کنیم. نه اینکه مامور برای بازدید مشکل کالا رجوع کند بعد بگوید این بخش از کالا تحت پوشش خدمات پس از فروش نیست . مثل بیمه های خدمات درمانی بیمه شدگان نباشیم که بگوییم مثلا” فلان عمل بیمار تحت پوشش ما هست و فلان عمل تحت پوشش ما نیست. گارانتی باید به معنای واقعی و کامل صورت پذیرد در غیر اینصورت بی معناست.

میرمحمدی درخصوص رونق بازار از طریق اعتماد به خدمات پس از فروش گفت: خدمات پس از فروش در کشور عزیزمان باید همه موارد کالا را تحت پوشش قرار دهد و هر چه ما روی خدمات پس از فروش قوی تر باشیم، بازار و تولید رونق می یابد. مشتری هم بدنبال خدمات پس از فروش مناسب و کارآمد است و اینگونه از کالا استقبال می کند. بنابراین قطعا” مصرف آن کالا افزایش می یابد.

 سید محمد حسین میرمحمدی در پایان گفت: خدمات پس از فروش باید اجرایی و عملی شود و این موضوع باید برای تولید کنندگان باز شود و به آنها آموزش دهیم که بصورت واقعی و بدون هزار باید و شاید خدمات پس از فروش را ارائه دهند. بنابراین خدمات بیشتری به مشتری داده شود تا مشتری به سمت تولید داخلی رفته و در نهایت به افزایش فروش خود کمک کنند.