خدمات پس از فروش از خرید کالا مهمتر است

آموزش باید از تولید کننده آغاز شود
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۴
خرید کالاهای خارجی یعنی اشتغالزایی برای جوانان کشورهای دیگر
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۴

در شرایط کنونی اگر یک نفر لوازم خانگی و یا خودرو خریداری کند ، خدمات پس از فروش آن از خرید خود جنس مهمتر است.   در فضای کنونی بازار که بیشتر اجناس بازار را اجناس وارداتی چینی  تشکیل می دهند و کم و بیش برای مصرف کنندگان مشکل آفرین هستند ، بنابراین خدمات پس از فروش از خرید کالا مهمتر است.

محمد خادم منصوری رئیس اتحادیه موتور و دوچرخه تهران در گفتگو با ستاد خبری هفتمین کنفرانس ملی راهکارهای توسعه خدمات پس از فروش و پشتیبانی در ایران با بیان این مطلب افزود: اگر یک تولید کننده و سرمایه گذار  خدمات پس از فروش کالا را تقبل نکند موجب سرگردانی مردم و مصرف کنندگان می شوند.

 

منصوری ادامه داد: اگر در قسمت ما که بخش دوچرخه و موتور سیکلت است، به مردم خدمات پس از فروش و گارانتی داده نشود مردم دچار مشکل شده و گرفتاری گریبانگیراشان می شود. با این اوضاع اگر قطعه ای کم باشد و یا پیدا نشود ، گرفتاری مردم بیشتر و دردسر آن برای مردم و ما هم بیشتر می گردد.

وی تصریح کرد: همیشه به کارخانه دارها توصیه می کنیم که همیشه در ارائه خدمات نمونه باشند و   قبل از تولید، خدمات پس از فروش کالا را تامین کنند. اما متاسفانه برخی با ارتباطات ناسالمی که دارند از این امر سرپیچی می کنند بنابراین مردم را دچار مشکل می کنند. ما تمام تلاشمان را می کنیم تا این مشکل را حل کنیم و تمام تلاشمان براین است تا خدمات پس از فروش حتما” به بهترین شکل صورت پذیرد.

رئیس اتحادیه موتور و دوچرخه تهران درخصوص جایگاه خدمات پس از فروش در قانون تعزیرات گفت: در قانون تعزیرات کشور آمده که اگر کالایی خدمات پس از فروش نداشته باشد، خودش نوعی تقلب و تخلف محسوب می شود. این خدمات پس از فروش بسیار مهم است . مشتریان خودشان باید به اندازه توان و ظرفیتشان این موضوع را پیگیری کنند. ما هم در اتحادیه دنبال این امر مهم و حیاتی هستیم و دغدغه من هم به عنوان رئیس اتحادیه این بوده که در صنف دوچرخه وموتور  خدمات پس از فروش حتما” به شکل درستی انجام شود.

محمد خادم منصوری درخصوص نقش قطعه سازان و کارهایی که تاکنون در اتحادیه دوچرخه و موتور سیکلت تهران انجام پذیرفته گفت: اکثر موتور سیکلت های ما که قطعاتشان به تعمیرگاه  داده شده است دارای تعرفه مجاز هستند. اگر مشتری قطعه را نیاز داشته باشد و بخواهد آن را از بازار تهیه نماید بطور مثال باید ۱۰۰ هزار تومان پول پرداخت نماید. اما با تمهیداتی که ما دیده ایم می تواند با خدمات پس از فروش آن قطعه را ۵۰ هزار تومان تهیه نماید.

رئیس اتحادیه موتور و دوچرخه تهران افزود: ما تا زمانی که گارانتی داریم موظف به ارائه خدمات با کیفیت خوب هستیم. بنابراین در اتحادیه موتور و دوچرخه پیگیر شکایات واصله هستیم. سعی ما براین است که مشکلات را در سطح اتحادیه حل و فصل کنیم تا به تعزیرات و وزارت صنعت، معدن و تجارت نرسد.

وی درخصوص مناسب بودن اتحادیه ها به عنوان مرجعی برای شکایات مردمی اظهار داشت: بله. در تفاهم نامه ای که با وزارت صنعت، معدن و تجارت امضاء کردیم، به این جمع بندی رسیده ایم که اکثر  مشکلات در خرید و فروش را خودمان در اتحادیه با توافق سرمایه گذار و مشتری حل کنیم. این قدرت و اختیاری که جدیدا” به اتحادیه ها داده شده است، سبب شده تا اتحادیه ها بتوانند صنف خودشان را بیشتر تحت کنترل داشته باشند و باعث شده تا اتحادیه ها رسمیت و نقش فعال تری داشته باشند.    

منصوری در خصوص وضعیت قطعه سازی موتور سیکلت و دوچرخه در ایران گفت: در حال حاضر قطعات موتور سیکلت  به جای واردات از چین ، در خود ایران ساخته  می شود تا مقرون به صرفه باشد. به طور مثال گلگیر، رینگ  و فرمان لاستیک که این تولید توسط یکی از شرکت های داخلی تجربه و تولید شده است.  با این حال کیفیت آنها اگر بهتر نباشد ، حداقل ۱۰ – ۱۵ درصد از قطعات چینی مقرون به صرفه تر است.  ما ۱۰، ۱۵ سال پیش خیلی مشکلات داشتیم اما الان اوضاع بهتر است و قسمتی از اینها بخاطر خدمات پس از فروش و جلب اعتماد مردم به ما است.

منصوری با بیان اینکه ما باید صداقتمان را بیشتر کنیم گفت: موانع ما برای ارائه خدمات پس از فروش برای حضور در بازارهای جهانی و بین المللی همین راستی آزمایی است که در دین ما هم بر آن تاکید شده است. ما از کشورهای دیگر در منطقه مثلا” چین و کشورهای حوزه خلیج فارس در خیلی از موارد جلوتر هستیم. اما متاسفانه در برخی موارد صداقت نداریم و این مسئله باعث دیده نشدن کالای ما نسبت به کالاهای مشابه می شود.

وی راهکار برون رفت از این مشکل را خدمات پس از فروش مناسب و کامل دانست و افزود: در کشورهای دیگر اگر می گویند خدمات پس از فروش دیگر نمی گویند گلگیر و یا خیلی چیزهای دیگر شامل نمی شود. بلکه همه موارد و اجزاء کالا  شامل خدمات پس از فروش می شود. بنابراین ما هم باید اینگونه رفتار کنیم.

رئیس اتحادیه موتور و دوچرخه تهران درخصوص آموزش برای خرید خوب  و مناسب توسط مشتریان گفت: همچنین مشتریان بهتر است قبل از خرید کالا در مورد شرکتها و کالاهای مورد نیازشان تحقیق و مشورت کنند. ما حتی در کالاهای چینی هم شرکت هایی را داریم که کیفیت بالا و خو بی دارند.

وی در پایان درخصوص اعتمادسازی دوباره مردم به خدمات پس از فروش و راهکار هایی برای رسیدن به نقطه خوب خدمات پس از فروش  گفت: وقتی می گوییم که خدمات پس از فروش به کالایی تعلق می گیرد هنگام ارائه خدمات فلان چیز شامل گارانتی می شود و یا فلان خدمات شامل آن نمی شود.ما باید واقعا” به مردم خدمت کنیم و تمام خدمات را سریع و کامل انجام دهیم تا مردم پس از خرید کالا کمتر دچار مشکل شوند و از خرید خودشان اطمینان خاطر و رضایت  داشته باشند.