خرید کالاهای خارجی یعنی اشتغالزایی برای جوانان کشورهای دیگر

خدمات پس از فروش از خرید کالا مهمتر است
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۴
کم فروشی آفت خدمات پس از فروش است
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۴

کیفیت خدمات را بیشتر کنیم تا مشتریان دنبال کالاهایی نروند که برای جوانان کشورهای دیگر اشتغالزایی کنند در حالی که قشر جوان ما با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می کند.

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ستاد خبری هفتمین کنفرانس ملی راهکارهای توسعه خدمات پس از فروش و پشتیبانی در ایران با بیان این مطلب افزود:  مسئله ای که می تواند باعث جلب مشتری و افزایش اعتماد در خرید کالا کند، بحث پشتیبانی و خدمات پس از فروش است. برخی از کالاهای خارجی که مونتاژخوبی هم ندارند باعث سلب اعتماد از مشتریان گردیده اند. ما باید بتوانیم کالاهای بیشتری که خدمات پس از فروش و پشتیبانی لازم را دارد را خریداری کنیم و به مشتریان بفروشیم.

 

وی ادامه داد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در روزهای اخیر که بر خرید تولید داخلی تاکید داشته اند بعضی از تولید کنندگان براین تلاش هستند که اعتماد مردم را جلب کنند تا مشتریان به سمت  خرید تولید داخلی بیایند و این امر مستلزم آن است که پشتیبانی و خدمات پس از فروش بیشتر و بهتری داشته باشند. یعنی هر چه مشتری ببیند خدمات  بیشتر و کالاها با کیفیت بهتر ارائه می شود اعتمادش به کالاهای داخلی افزایش پیدا می کند .

موسوی برگزاری کنفرانس خدمات پس از فروش و پشتیبانی را راهی به سمت برقراری خدمات پس از فروش مناسب دانست و گفت: امیدواریم با برگزاری این کنفرانس با نام راهکارهای توسعه خدمات پس از فروش و پشتیبانی در ایران  راهکارهایی در این ارتباط به تولید کنندگان داخلی بدهیم تا بهتر بتوانند به مصرف کنندگان خدمت رسانی کنند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جایگاه پشتیبانی در زنجیره ی تولید و تامین را حلقه ی متصلی دانست و افزود : این دو دانه های زنجیری به هم پیوسته اند . اگر پشتیبانی و خدمات پس از فروش نباشد قطعا باعث بی اعتمادی و توجه به کالاهای دیگر که این خدمات را دارند می شود. اگر ما بخواهیم از نفت و صادرات نفتی فاصله بگیریم و اقتصادمان را اقتصاد غیر نفتی و متکی به صادرات غیر نفتی بکنیم و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری بخواهیم اقتصاد مقاومتی داشته باشیم و به نتیجه برسیم، باید این زنجیره متصل به هم صورت گیرد و حتما” پشتیبانی و خدمات پس از فروش  برای کالا ها را داشته باشیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در بسیاری از کالاها این جمله “همیشه حق با مشتری است”  حقیقتا” صورت نمی گیرد و پشتیبانی لازم و دقیقی انجام نمی شود و این امر باعث می شود مردم کالاهای بی کیفیت چینی را به کالاهای داخلی  ترجیح دهند.

موسوی تصریح کرد: وقتی شرکتی  کالای ۱۵ سال پیش را رایگان سرویس دهی می کند باعث جلب اعتماد مردم می شود و خریداران جذب زرق و برق کالاهای خارجی نشده و فریب آنها را نمی خورند و بدنبال کالاهایی نمی روند که برای جوانان دیگر کشورها اشتغال زایی کنند. مردم خودشان می توانند کالای خوب و یا بد را تشخیص دهند بنابراین اگر کالایی خوب و استاندارد و با پشتیبانی و خدمات پس از فروش مناسب باشد مطمئنا” آن را خریداری می کنند. ولی اگر کالای خارجی کیفیت و خدمات بهتری داشته باشد ، مصرف کننده مجبور به خرید آن می شود. بنابراین آن کالا پول ما را از کشور خارج و وابستگی ما را بیشتر می کند.

 

وی اعتمادسازی را باعث رونق در اقتصاد کشور دانست و گفت: اگر این اعتمادسازی در کشور انجام شود باعث می شود چرخه اقتصاد در تولید با سرعت بیشتری حرکت کند.

سید ناصر موسوی لارگانی در خصوص مرجع مناسب برای رسیدگی به خدمات پس از فروش  اظهار داشت: سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان بعد از لایحه ای که در مجلس مصوب شد، می تواند حامی مصرف کنندگان باشد. سازمان تعزیرات حکومتی هم از حقوق مصرف کنندگان حمایت خواهد کرد .

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت:  در مجلس در برخی مواردی که باعث افزایش هزینه دولت می شود نمی توانیم دخالت مستقیم داشته باشیم. یعنی اگر طرحی هم بدهیم با رد شدن از طرف شورای محترم نگهبان مواجه می شود، زیرا با اصل ۷۵ قانون اساسی کشور مغایرت دارد. در این موارد باید خود سازمان های حمایتی یعنی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تعزیرات حکومتی و بازرسی کل کشور از کسانی که حقشان ضایع شده و نیازهای خودشان را در کمبود قوانین لازم ، در غالب لایحه ای به دولت ارائه دهند و دولت هم به مجلس واگذار کند تا مجلس شورای اسلامی هم سعی در رفع موانع کند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درخصوص جایگاه خدمات پس از فروش ایران در مقایسه با کشورهای دیگر گفت : در کشورهای دیگر از سالها پیش بحث خدمات پس از فروش صورت گرفته و تاکنون هم ادامه دارد . اگر کالایی سالها پیش در جایی تولید می شد خیلی طول می کشید تا مناطق دیگر از این مورد مطلع شوند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و با وجود دنیای مجازی و رسانه های گروهی و رفت و آمدهایی که صورت می گیرد، به راحتی می توان از اقلام جدید الگو گرفت. بطور مثال می توان دید که برخی از مارکتهایی که توانسته اند توجه مشتریان را به خود جلب کنند چه خدماتی به مشتریان ارائه داده اند. ما نمی گوییم دقیقا” شبیه آنها رفتار شود بلکه باید با الگوبرداری از آنها بهتر عمل کرد تا هم نظر مشتریان داخلی و هم خارجی را به سمت کالای خودمان  جلب کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در بخش صادرات وظایف سنگینی به دوش صادرکنندگان و سازمان ملی استاندارد است زیرا این نهاد ها باید جلوی صادرات بی کیفیت را بگیرند و بدانند که صادر کردن کالای بی کیفیت و برگشت آن به کشور تنها بی اعتمادی را بیشتر می کند و باعث می شود مشتریانی که صادرکنندگان ما با سختی بدست آورده اند را از دست بدهیم . یادآور می شوم در این زمینه می توانیم از کسانی که موفق بوده اند الگو بگیریم تا این مسئله حساس و کلیدی به شکلی درست به انجام برسد.