کم فروشی آفت خدمات پس از فروش است

خرید کالاهای خارجی یعنی اشتغالزایی برای جوانان کشورهای دیگر
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۴
رعایت نکردن الگوی مصرف ، سبب ساز چرخه تولید ناقص است
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۴

امروزه نیازمند به هوشمندی در زمینه اقتصاد کشور هستیم. بنابراین در تولید و خدمات کم نگذاریم تا سود سرشاری روانه کشور کنیم.

سید مهدی میر مهدی رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در گفتگو با ستاد خبری هفتمین کنفرانس ملی راهکارهای توسعه خدمات پس از فروش و پشتیبانی در ایران با بیان این مطلب افزود: ما در صنف خودمان متاسفانه فقط یک یا دو شرکت داخلی را داریم که تولید دارند و البته که بسیار کم است. همین یک یا دو شرکت هم بدلیل مشکلات فراوانی که برایشان ایجاد شد، خدماتشان را برداشته اند.  در قسمت فناوران یارانه و در قسمت خدمات پس از فروش ما با واردات و شرکت های خارجی روبرو هستیم.

 

وی در خصوص جایگاه پشتیبانی در زنجیره تولید گفت: در زمینه خدمات پس از فروش در تلاش هستیم  آئین نامه ای مناسب تنظیم کنیم تا پشتیبانی لازم از محصولات انجام شود. ولی در حال حاضر بسیار ضعیف هستیم . متاسفانه کالایی چند میلیونی با گارانتی عرضه می شود ولی همان کالا مثلا ۵۰۰ هزار تومان خریداری می شود و وقتی دچار مشکل گردد خریدار شاکی می شود چون تازه می فهمد گارانتی تقلبی است.

میر مهدی گفت: این به آگاهی نداشتن مردم بر می گردد. کسانی که این کار را انجام می دهند کارت های گارانتی تقلبی ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومانی را روی کالاهای میلیونی نصب می کنند و اگر به آدرس آنها رجوع کنیم ، اصلا” کسی برای پاسخگویی وجود ندارد.

  رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران با بیان اینکه در حوزه آنها متاسفانه بیشتر کالاهای قاچاق گارانتی در داخل می خورند و تقلبی است افزود: مردم حتما در حین خرید به واحد صنفی که از آن کالا می خرند توجه کنند که پروانه کسب داشته باشند. چون با داشتن پروانه کسب واحد صنفی متعهد می شوند و خلاف انجام نمی دهد ، اگر مشتری هم با مشکلی روبرو شود باید رفع و رجوع کند تا حق مشتری ضایع نشود.

وی ادامه داد: مشتریان حتما” فاکتور بگیرند همچنین خریداران باید به فاکتوری که ارائه می شود توجه کنند که در فاکتور مشخصات کالا با خود کالا مطابقت داشته باشد و سریال دستگاه در فاکتور قید شود.  تاریخ خرید و مهر فروشگاه هم در فاکتور حک شود. در ضمن خریدار شماره تماس و آدرس مهر فروشگاه که در فاکتور حک شده را با شماره و آدرس مغازه فروشنده چک کنند که مطابقت داشته باشد، تا با مشکل روبرو نشوند و ما به راحتی هر وقت با مشکل روبرو شدند بتوانیم عامل خاطی را توبیخ کنیم. در غیر این صورت گارانتی تقلبی تلقی می شود و حق مشتری از بین می رود و ما کاری نمی توانیم بکنیم.

سید مهدی میر مهدی گفت: کار ما بسیار با خدمات پس از فروش درگیر است و اصولا” در حوزه رایانه گارانتی بسیار اهمیت دارد. من واقعا” پیگیر مشکلات آن هستم و از گمرک خواهش می کنم با همکاری ستاد مبارزه با کالاهای قاچاق جلوی ورود کالاهای غیر مجاز را بگیرند که متاسفانه حمایت به آن صورت انجام نمی شود.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران درخصوص پیگیری تخلفات گفت: ما طی اعلامیه ای به همه واحدهای صنفی خود مهلت دادیم که از اول خرداد با هرگونه تخلفی برخورد جدی می کنیم بدون استثنا و رودربایستی بازرسان به واحدها مراجعه می کنند و واحدهای صنفی خطاکار پلمپ می شوند . مشتری اگر خدمات ببیند باز هم مراجعه می کند و هر مشتری راضی ۱۰ مشتری را می تواند بیاورد.

وی درخصوص ویژگی یک خدمات پس از فروش خوب گفت: کالایی که در خارج از کشور خریداری می شود ، خود تولید کننده و کارخانه اگر بصورت عمده ازآن خریداری شود، یک تعداد معدودی کالا را بصورت رایگان به مشتری می دهد. بنابراین شرکت های توزیع کننده می توانند این تعداد را برای گارانتی کالا بگذارند و اگر کالایی خراب شد و غیر قابل تعمیر بود آن را تعویض کنند. در اینصورت شرکت ها و نمایندگی ها هم ضرر نمی کنند ولی  در عوض اعتماد مشتری را به سمت خودشان جذب کرده اند چون خدمات خوبی دیده اند. این مهمترین ویژگی یک خدمات پس از فروش خوب است.

میر مهدی تصریح کرد:  ما خواهش می کنیم همکاران کالای خوب ارائه دهند و اگر مشتری با مشکل روبرو شد آن را  بپذیرند و کالا را تعمیر یا تعویض کنند و نگویند اگر اینطور بود گارانتی تعلق می گرفت یا دیگر مسائل همکاران به تعهدات خود عمل کنند تا مشتری راضی باشد. باید حق و حقوق مردم رعایت و با ادب و احترام با مشتری برخورد شود و بجای سود بیشتر هنگاه خرید با ارائه اطلاعات درست و آگاهی به مشتری سعی در جلب اعتماد مشتری بکنیم تا با فراخ بال و اطمینان خرید کنند.

 وی افزود : جایگاه قطعه سازان هم در این پروسه مهم است. قطعه سازی سبب ساز اشتغال می شود. از طرفی باعث رضایت و نگهداری مشتری می شود. البته اهمیت این حوزه در بخش خصوصی بیشتر و مشهودتر است.  

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران درخصوص راهکار ورود خدمات پس از فروش ما به بازارهای جهانی  گفت: ما اول باید بیاییم خودمان را درست کنیم و مشکلات خودمان را برطرف کنیم . ما اول باید بتوانیم با کالاهای بی کیفیت خارجی بطور مثال کالاهای چینی برخورد کنیم. ما باید بتوانیم با یک کلاهبردار چینی برخورد کنیم.  اگر نتوانیم این طور عمل کنیم چطور می توانیم در جهان حرفی برای زدن داشته باشیم. اگر در داخل بتوانیم خودمان را آماده کنیم و خدمات خوبی عرضه کنیم بعد در جهان هم به راحتی می توانیم اجناس خود را معرفی کنیم و سود سرشاری را روانه کشور کنیم.

سید مهدی میر مهدی در پایان گفت: ما هنوز در تولید و خدمات کم می گذاریم. ما باید دست از کم فروشی برداریم و به فکر مشتری باشیم. امیدواریم در آینده شاهد رشد و شکوفایی اقتصادمان باشیم.