رعایت نکردن الگوی مصرف ، سبب ساز چرخه تولید ناقص است

کم فروشی آفت خدمات پس از فروش است
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۴
برگزاری هفتمین کنفرانس خدمات پس از فروش و پشتیبانی
۲ خرداد, ۱۳۹۴

یکی از ویژگی های حمایت از تولید، خدمات پس از فروش است.  در هر کاری اگر الگوی مصرف کننده بصورت و استاندارد رعایت نشود آن تولید ناقص است.  باید الگوی مصرف رعایت شود تا تولید ناقص نباشد.  در وهله اول باید فکری اساسی برای خدمات پس از فروش کرد تا مردم راحت خرید کنند.  

قاسم نوده فراهانی رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی تهران در گفتگو با ستاد خبری هفتمین کنفرانس ملی راهکارهای توسعه خدمات پس از فروش و پشتیبانی در ایران با بیان مطلب فوق افزود: اگر شما بروید و یک ماشین آلاتی را تولید کنید که در روزهای اول این ماشین آلات نیاز به تصحیح و یا تعمیری داشته باشد و اگر اینگونه نباشد از کار خواهد افتاد، اینجاست که که خدمات پس از فروش معنی خودش را پیدا خواهد کرد. بنابراین خدمات پس از فروش از لحاظ امکانات ، تهیه قطعات و هم از لحاظ فنی بسیار مهم است و باید در نظر تولید کنندگان و عرضه کننده ها قرار گیرد.

 

فراهانی در مورد نقش پشتیبانی در زنجیره تولید و تامین گفت: خدمات پس فروش باید برای تولید کننگان  و عرضه کنندگان به عنوان هدف مطرح باشد. برای انجام این کار برنامه ریزی خوب مهم است. اگر عرضه کننده طوری برنامه ریزی کند که کالایش بصورت زنجیروار در سطح جامعه وجود نداشته باشد و یا به جامعه درست معرفی نشده باشد. خب به احتمال زیاد جلوی فروش کالا گرفته شده و قطع می شود. اینجاست که عدم حضور و پشتیبانی خدمات پس از فروش به تولید کننده لطمه وارد می کند. بنابراین باید نحوه عرضه و خدمات مرتب و منظم باشد تا به مشکل برنخوریم. 

رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی تهران در ادامه افزود: مشتری مداری باید در توسعه خدمات پس از فروش نقشآفرینی کند. تولید و توزیع مکمل هم هستند و مشتری در جایگاه توزیع کننده نقش مهمی در براه انداختن چرخ صنعت دارند. زیرا معایب کالا را به تولید کننده ارائه و از طرفی نقدینگی را افزایش می دهد. پس مصرف کننده از چند جهت نقش مهمی در چرخه اقتصادی دارد.

وی با بیان اینکه باید به مردم پاسخ گو بود اظهار داشت: برخی از تولید کنندگان متاسفانه پاسخ گو مردم نیستند و در اینجا حضور مجموعه ای که این افراد را رصد کنند تا مشکل برای مصرف کننده ایجاد نکند، لازم و ضروری است. مصرف کننده باید با خیال راحت خرید کنند و استفاده نمایند.

قاسم نوده فراهانی درخصوص تجربیات خدمات پس از فروش در اتحادیه تجهیزات پزشکی اظهار داشت: در تجهیزات پزشکی آن خدماتی که پاسخگوی نیاز مردم هستند موفق ترند و آنهایی که متاسفانه مردم را سر کار می گذارند و یا با ارائه خدمات پس از فروش مبالغی از مردم می گیرند به مرور با شکست روبرو می شوند. بنابراین نظارت و کنترل باید بر این کالاها بیشتر شود.  از سوی اتحادیه های مربوطه ، نهادها و سازمان تعزیرات و سازمانهای ذیربط، حقوق مصرف کننده را مدنظر قرار دهند.  آنها باید با افراد خاطی برخورد کنند، که بسیار لازم و ضروری است.

رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی تهران در ادامه درخصوص رواج گارانتی های تقلبی در کشور افزود:  همانطور که از اسمش مشخص است این گارانتی ها تقلبی و غیر واقعی هستند. این مسئله به اتحادیه ها  و مسئولان ذیربط مربوط می شود. آنها باید کالاها و خدمات پس از فروش را رصد کنند و طبق قانون عمل کنند. قوانین نحوه برخورد با خاطیان را تعریف کرده است. مردم باید ببینند که با خاطیان برخورد می شود و ما براحتی از کنارشان نمی گذریم. 

وی گفت: همیشه خدمات خوب ، اعتماد سازی را بدنبال دارد و منجر به افزایش سرمایه می شود. این امر سبب ساز اتصال مشتری به تولید کننده است. در این فضا هم سرمایه دار و هم مصرف کننده سود می برند و سرمایه در کشور هدر نمی رود.

قاسم نوده فراهانی با بیان اینکه هر چه پروژه ها بزرگتر باشد، اینگونه مناسبات ضرورت بیشتری پیدا می کند ، افزود: در حال حاضر پشتیبانی در زنجیره تولید جایگاه عملی ندارد و در واقعپشتیبانی خوبی صورت نمی گیرد. ولی اگر این امر تحقق یابد در اصل از سرمایه ملی و مردمی کشور پستیبانی شده است.

 رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی تهران گفت: توسعه در ارائه خدمات پس از فروش سبب می شود مشتری به سرمایه گذار متصل باشد و این حالت اعتماد ایجاد می کند و باز چون اعتماد صورت می گیرد، مشتری مدام در چرخه اتصال دارد. مثل ایران خودرو که با خرید یک خودرو اطمینان می یابید که خدماتش در همه جای ایران انجام می پذیرد و قطعاتش همه جای ایران پیدا خواهد شد.

فراهانی در خصوص ویژگی یک خدمات پس از فروش خوب گفت: بهتر است بگوییم کالا خدماتی ندارد اما اگر تضمینی برای آن قرار دادیم بطور کامل و صحیح این خدمات را ارائه دهیم . چون خدمات پس از فروش یک تضمین واقعی برای مصرف کننده است و هر قطعه ای که تولید می شود باید از نظر همه چیز استاندارد باشد. زیرا مصرف کننده راه دیگری برای شناخت اصل یا تقلبی بودن کالا ندارد.

 رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی تهران در پاسخ به نقش قطعه سازان در موفقیت برنامه های خدمات پس از فروش گفت: مسئله قطعه سازی زیاد به صنف ما مربئط نمی شود بنابراین خیلی نمی توانم اطلاعات کافی در این زمینه بدهم. اما وقتی قطعه ای برای تعمیر در بازار و یا خدمات پس از فروش توزیع می گردد، بنابراین باید همه چیز آن در نظر گرفته شود. این قطعه باید استانداردهای لازم را داشته و دقیقا” همانند قطعه اصلی باشد. اگر قطعه ای بر روی وسیله شما نصب شد، باید همانند قطعه اصلی کار کند.  

وی ادامه داد: وقتی شما هنوز از خدمات و کیفیت آن بی اطلاع هستید پس از کجا می توانید بفهمید این قطعه اصل است و یا تقلبی است. البته این به نظارت برتزیع کالا برمی گردد.

رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی تهران در پایان از برگزاری هفتمین کنفرانس ملی راهکارهای توسعه خدمات پس از فروش و پشتیبانی در ایران ابراز خرسندی کرد و آن را راهی برای رسیدن به برنامه های موفق خدمات پس از فروش در کشور دانست.