دکتر محمد مهدی رادمند کارشناس حوزه خدمات پس از فروش و گارانتی سخنران نهمین کنفرانس ملی راهکارهای توسعه خدمات پس از فروش و پشتیبانی در ایران با موضوع "خدمات پس از فروش و اقتصاد مقاومتی" بود که گفت: ما یک مطالبه ای داریم که چرا یک سند بالادستی مهم مثل اقتصاد مقاومتی که راهکارهای مهم کشور را در خودش دارد، نباید خدمات پس از فروش را در خودش داشته باشد.

وی افزود: خدمات پس از فروش چیزی است که از زمانی قبل از تولید  کالا باید به آن فکر شود و از آن موقع شروع می شود. در سند اقتصاد مقاومتی در هیچ جایی به صراحت به آن پرداخته نشده است و این نشاندهنده دو نکته است. اول اینکه بزرگان ما به اهمیت آن پی نبرده اند. نکته دوم اینکه ما که در حوزه خدمات پس از فروش فعالیت می کنیم نتوانسته ایم اهمیت کارمان را به گونه ای نشان بدهیم که اکنون کار به اینجا کشیده بشود.

   رادمند ادامه داد: اگر ما نتوانیم خدمات پس از فروش را بیاوریم در سند بالادستی اقتصاد مقاومتی هر کاری را که ما انجام بدهیم ناکارآمد خواهد بود. چون هر تولید و کاری که انجام گیرد اگر خدمات پس از فروش را از آن جدا کنیم به نتیجه نخواهد رسید. اصولا" جایگاه خدمات پس از فروش در قوانین ما بسیار کمرنگ است و در همین راستا چطور می شود که ما قوانین خدمات پس از فروش داشته باشیم و هیچ ارگان دولتی چه مسلح و چه غیر مسلح از آن دفاع و آن را اجرا نکند.

 کارشناس حوزه خدمات پس از فروش و گارانتی در ادامه افزود: خدمات پس از فروش در حقیقت شرط ضمن عقد است که باید در قوانین بالادستی هم به آن پرداخته شود. آنچه که ما با آن به عنوان اقتصاد مقاومتی روبرو هستیم بنابر تعریف هفت شاخصه دارد . برون گرایی، برون زایی، فرصت سازی ، انعطاف پذیری، پیشرو با قابلیت جهانی ، فرصت سازی و مولد بودن از شاخصه های اقتصاد مقاومتی است که هر اسم دیگری هم می تواند داشته باشد. ما نباید روی اسم اقتصاد مقاومتی حساس بشویم چون به هر حال ما به آن نیاز داریم.

 دکتر محمد مهدی رادمند گفت: اگر کسی از فرصتهایش خوب استفاده کند یا فرصت ها را بوجود بیاورد می شود آدم خوش شانس و اگر کسی فرصت سوزی کند می شود آدم بدشانس. بنابراین یک اقتصاد خوب اقتصادی است که فرصت سازی کند که این در تعاریف اقتصاد مقاومتی وجود دارد.

وی ادامه داد : البته در جاهایی از بندهای سند اقتصاد مقاومتی رد پاهایی از خدمات پس از فروش را می بینیم. مثلا" در جایی که از کارآفرینی صحبت می شود می توان به خدمات قبل از فروش، در حین فروش و پس از فروش پرداخته شود. در بند 2 هم وقتی به شرکتهای دانش بنیان پرداخته می شود باز صحبتی از خدمات پس از فروش  نمی شود. وقتی هم که در مورد بهره وری صحبت می شود می توان به نقش خدمات پس از فروش در بالا برون خدمات پس از فروش پی برد.

نقش خدمات پس از فروش را می توان به آموزش و خلاقیت در این سند بالادستی متصل کرد. کیفی سازی مواد غذایی و بهداشت ، اصلاح الگوی مصرف، پاسخگویی به نیازهای تولید ملی، طرح حمایت از تولیدات و خدمات، ایجاد ارزش افزوده ، تسخیر بازارهای جهانی، توسعه مناطق آزاد از دیگر مواردی است که خدمات پس از فروش هرچند در آن گفته نشده، اما نقش مهمی دارد.

حامیان

حامیان صنفی

حامیان علمی